Sosiaalinen media on otettu hyvin vastaan ja uusia sosiaalisen median
”työkaluja” hyödynnetään monissa eri tilanteissa. Mietinkin miten sosiaalista
mediaa voisi hyödyntää juuri kielenopiskelussa Lappeenrannan teknillisessä
yliopistossa. Minun mielestäni olisi syytä kokeilla sosiaalista mediaa
kielenopiskelussa, koska jokainen uusi kanava tai tapa oppia kieltä on aina
hyväksi kielen oppimisen kannalta. Yliopiston kielenhuollon kursseilla
kannattaisi ottaa kokeilukäyttöön Twitter uutena oppimisvälineenä. Twitterissä
on monia hyviä puolia, jotka puoltavat sen käyttöönottamista kielenhuollon
kursseilla.
Uusi
oppimiskanava
Uutena
oppimiskanavana Twitterillä on mahdollisuus lisätä opiskelijoiden kielitaitoa
interaktiivisen keskustelun ja lyhyiden julkaisujen avulla. Minun mielestäni
kielenopiskelun alkuvaiheessa on turha kirjoittaa pitkiä monimutkaisia lauseita
tai kirjoitelmia, jos asian saa sanottua lyhyemmin. Lyhyet julkaisut rohkaiset
opiskelijoita osallistumaan keskusteluun ja lyhyitä julkaisuja on myös helppo
kielenopiskelijan lukea ja ymmärtää. Esimerkiksi espanjankieli tulee Suomessa
vastaan vain espanjankielentunnille mentäessä. Sen sijaan, jos käytössä olisi
Twitteri, jossa kannustetaan vapaaseen kirjoittamiseen, niin olisi suurempi
todennäköisyys että opiskelija kohtaisi kurssin aikana enemmän espanjan kieltä
lukemalla julkaisuja ja vastaamalla niihin tai kommentoimalla.
Monipuolistaa
tehtävätarjontaa
Twitter
myös monipuolistaa tehtävätarjontaa. Usein tehtäväksi saadaan tekstipätkän
lukeminen ja siitä sitten kysellään tunnilla. Vaihtoehtona voisi olla tekstin
lukeminen kotona tai tunnilla ja sen kommentointi Twitterissä. Näin kotona
tehtäväksi työksi ei jäisi vain tekstin kääntäminen vaan oikeasti sen
ymmärtäminen ja tarvittaessa voisi kysyä apua Twitterissä. Aktiivisella
Twitteri-päivittämisellä voisi jopa korvata poissaoloja, esimerkiksi tekemällä
julkaisuja jostain aiheista. Myös tunnilla voitaisiin käydä läpi julkaisuja ja
niiden kielioppivirheitä.
Auttaa
tiedottamisessa
Jatkossa
opiskelijat olisivat tietoisempia siitä mitä milläkin kurssilla käsitellään jo
ennen kurssin aloittamista. Kurssin järjestäjät saattaisivat nähdä myös
kursseista kiinnostuneiden määrän, esimerkiksi niin, että jo kielen
ensimmäisellä kurssilla velvoitettaisiin twitter-kanavan seuranta, niin näin
ollen nähdään kuinka moni opiskelija on kiinnostunut kielestä. Twitterin
käyttäjät voisivat sitten päättää seurannan, kun eivät enää meinaa opiskella
kieltä tai ovat valmistuneet. Mutta tämän väliajan tuo twitter-kanavaa voisi
käyttää esim. espanjasta kiinnostuneiden osalta niin, että siellä voisi tarjota
tietoa vaihto-opiskelukohteista, joissa virallisena kielenä on espanja. Tämä
tieto menisi suoraan kielestä kiinnostuneille opiskelijoille.
Auttaa
suomalaista tuppisuuta
Twitter
on myös mainio kommunikointiväline suomalaiselle tuppisuulle, joka ei muuten
osallistuisi keskusteluihin. Kirjoittamalla on varmasti helpompi tuoda omat
mielipiteensä esille esimerkiksi silloin, jos on epävarma omasta kielen
ääntämisestään.
Lopputulos
Twitterin
kokeilemisesta Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa järjestetyssä
kielenopiskelussa voidaan lyhyellä pohdinnalla havaita olevan enemmän hyötyä
kuin haittaa.
Teksti: Jarmo Tahvanainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti