Kieliparlamentti
esittää kielikoulutusvaatimuksia ja kielikoulutuslupauksia tulevalle
eduskunnalle
Kielikoulutuksen
kysymykset ovat arvovalintoja. Kielitaito on olennainen osa tasa-arvoa ja
osallisuutta, joten sen laajemmat yhteiskunnalliset ja kulttuuriset
ulottuvuudet on huomioitava. Tasa-arvoisen kielikoulutuksen toteuttaminen
vaatii tutkimusta kielikoulutukseen osallistumisesta ja sen taloudellisista
kytköksistä, mutta myös opettajien ja muiden toimijoiden sitoutumista
kielikoulutuksen kehittämiseen.
Kielikoulutuksen
tasa-arvoisuutta edistettävä
Kieliparlamentti
vaatii kielikoulutuksen tasa-arvoa ja kaikille yhtäläisiä mahdollisuuksia
kielten opiskeluun. Tasa-arvon edistämiseksi tarvitaan kielikoulutuksen
kansallinen strategia, jossa on huomioitava kielikoulutuksen suunnitelmallisuus
ja jatkumo koulutusasteelta toiselle sekä turvattava laadukas opettajien perus-
ja täydennyskoulutus valtakunnallisesti. Strategian laadinnassa on kuultava
myös kentän toimijoita.
Kieliparlamentti
lupaa olla käytettävissä strategian luomisessa. Emme istu omissa poteroissamme
ja valvo omia etujamme, vaan teemme yhteistyötä ja katsomme kielikoulutusta
kokonaisuutena.
Maahanmuuttajien
kielivarannon hyödyntämistä kehitettävä
Kieliparlamentti
vaatii, että maahanmuuttajien kielivarannon tunnustamiseksi ja tunnistamiseksi
kehitetään yhteiset välineet ja dokumentointitavat, ja että
kotoutumiskoulutusten jatkuvuus turvataan. Lisäksi vaadimme lainsäädännöllistä
muutosta, joka mahdollistaa joustavien väylien hyödyntämisen maahanmuuttajien
oman äidinkielen opettajien pätevöitymiseksi. Vaadimme myös, että
varhaiskasvatuksen oman äidinkielen opetukseen on oltava haettavissa
valtionavustusta.
Kieliparlamentti
lupaa edistää ja kehittää kaikkien kielten käyttöä oppimisen kohteena ja
välineenä eri koulutusasteilla.
Kielitietoisuutta
lisättävä kaikilla koulutusasteilla
Kieliparlamentti
vaatii, että kielitietoisuutta lisätään kaikilla koulutusasteilla ja
koulutusmuodoissa varhaiskasvatuksesta lähtien. Varhaiskasvatussuunnitelmiin on
sisällytettävä kielitietoinen kasvatus. Peräänkuulutamme ymmärrystä kielen
roolista kaikessa oppimisessa, viestinnällisempää kielikäsitystä ja oppijoiden
kielellisen itsetunnon tukemista.
Kieliparlamentti
lupaa edistää kieli- ja kulttuuritietoisuutta opettajien yhteistyöllä kaikilla
koulutusasteilla. Päästämme irti täydellisen kielitaidon ajatuksesta.
Koulutamme itsevarmoja, heittäytymiskykyisiä ja vakuuttavia viestijöitä.
Suomen
opetusta kansainvälisille opiskelijoille lisättävä
Kieliparlamentti
vaatii, että vieraskielisissä tutkintoon johtavissa koulutuksissa
opiskelijoille tarjotaan suomen kielen opetusta, joka edistää työmarkkinoille
pääsyä ja muuta yhteiskunnassa toimimista.
Kieliparlamentti
lupaa kehittää kansainvälisten opiskelijoiden suomen kielen opetusta
korkea-asteella.
Kuudes
valtakunnallinen Kieliparlamentti järjestettiin torstaina 26.3.2015
Helsingissä. Parlamentin teemana oli kielikoulutus ja talous. Paikalle
kokoontui julkishallinnon, opetushallinnon, opiskelijajärjestöjen,
työmarkkinajärjestöjen ja yhdistysten edustajia sekä kouluttajia, opettajia,
opiskelijoita ja tutkijoita.
Tilaisuuden
järjesti Kielikoulutuspolitiikan verkosto (www.kieliverkosto.fi), jonka toimintaa rahoittaa opetus- ja
kulttuuriministeriö ja koordinoi Jyväskylän yliopiston Soveltavan
kielentutkimuksen keskus. Kielikoulutuspolitiikan verkosto tuo yhteen
kielikoulutuksen toimijoita, lisää tietoisuutta kielikoulutuksen moniulotteisuudesta
ja vaikuttaa kielikoulutusta koskeviin päätöksiin Suomessa.
Lisätietoja:
Tutkimuskoordinaattori
Teija Kangasvieri, teija.kangasvieri@jyu.fi, 040 8053 017
Yliopistotutkija Taina Saarinen, taina.m.saarinen@jyu.fi, 0400 247 970
Yliopistotutkija Taina Saarinen, taina.m.saarinen@jyu.fi, 0400 247 970
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti